Методичні рекомендації щодо вивчення математики у 2014-2015 н. р.

Рекомендації
з організації навчально-виховного процесу з
                                 МАТЕМАТИКИ
в 2014/2015 навчальному році
Відповідно до вимог нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти математика виступає самостійною освітньою галуззю.
Завданнями освітньої галузі «Математика» є розкриття ролі та можливо- стей математики у пізнанні та описанні реальних процесів і явищ дійсності, забезпеченні усвідомлення математики як універсальної мови природничих наук та органічної складової загальнолюдської культури. Саме завдяки математиці можливий розвиток логічного, критичного і творчого мислення учнів, здатності чітко та аргументовано формулювати і висловлювати свої судження. Сьогодні, коли у всьому світі інтенсивно впроваджуються інноваційні та інформаційні технології, роль математичної підготовки школярів постійно зростає.
Навчання математики у 2014/2015 навчальному році здійснюватиметься
за Типовими навчальними планами, перерахованими у Листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України  від 11.06.2014 року № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року».
Для учнів 6 класів потрібно користуватися методичними рекомендаціями, що містяться у  Листі Міністерства №1/9-343 від 01.07.2014 року «Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі».
Звернемо увагу на особливості вивчення математики у 6 класах.
В основу побудови змісту й організації процесу навчання математики В 6 класі покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання предмета є сформовані певні компетентності учнів. Їх сутнісний опис подано в програмі у розділі «Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів».
Курс математики 6 класу передбачає розвиток і поглиблення знань
учнів про числа і дії над ними, числові й буквені вирази, величини та іх
вимірювання, рівняння, числові нерівності, а також уявлень про окремі
геометричні фігури на площині і в просторі. Понятійний апарат, обчислювальні алгоритми, графічні уміння і навички, що мають бути сформовані на цьому ступені вивчення курсу є тим підгрунттям, що забезпечує успішне вивчення в наступних класах алгебри і геометрії, а також інших навчальних предметів, де застосовуються математичні знання.
Основу курсу становить розвиток поняття числа та формування міцних обчислювальних і графічних навичок. У 6 класі продовжується поступове розширення множини натуральних чисел до множини раціональних чисел шляхом послідовного введення дробів (звичайних і десяткових), а також від′ємних чисел разом із формуванням культури усних, письмових, інструмент тальних обчислень.
Програми з математики для 5-11 класів розраховані на 35 тижневе вивчення предмета, що підтверджується структурою навчального року, проте кількість годин у календарних планах учителів не відповідатиме кількості годин, зазначеній у програмах, оскільки з цієї кількості виключаються години, що «випадають» на державні свята. Наголошуємо, що додаткові записи у журналах для співпадання кількості годин робити не потрібно. Програма в такому випадку виконується шляхом ущільнення вивчення навчального матеріалу.
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу з математики у п’ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів наведено у листі Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 р. №1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу в 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі».
Для учнів 7-11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін»(Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012).
Розподіл годин на вивчення окремих тем та орієнтовна кількість контрольних робіт із математики в 10–11 класах (академічний, профільний рівні та поглиблене вивчення предмета) наведені у навчально-методичному посібнику «Збірник програм з математики для допрофільної підготовки та профільного навчання (у двох частинах). Ч.ІІ. Профільне навчання» (упор.: Н. С. Прокопенко, О. П. Вашуленко, О. В. Єргіна).
Підручники:
Календарно-тематичний план – документ, що сприяє організації навчального процесу відповідно до навчальної програми з предмету й вимог Державного освітнього стандарту (мінімуму змісту освіти).
Календарно-тематичне планування розробляє вчитель на рік для кожної
паралелі та профілю навчання, його розглядають на засіданні методичних об’єднань, узгоджують із заступником директора з науково- методичної роботи, затверджує директор навчальною закладу.
На основі орієнтовних тематичних планів учитель розробляє календарно-тематичний план, в якому конкретизується обсяг навчального матеріалу. Ступінь розробки календарно-тематичного планування є критерієм професіоналізму вчителя. Зміст плану навчального курсу має відповідати змісту програми, за якою організовано навчання, та навчальному навантаженню вчителя. Записи теми, дати і кількості годин в навчально-тематичному плані повинні співпадати з записами в журналі. Кількість годин, передбачених для
вивчення окремих тем або розділів, є орієнтовною і може бути зміненою
вчителем. Програми надають право вчителю творчо підходити до реалізації їх змісту.
У календарно-тематичному плануванні значні за обсягом теми доцільно поділити на підтеми (10-15 годин), які містять логічно завершений навчальний матеріал.
Слід враховувати необхідність проведення різних видів самостійних
робіт, включати завдання практичного характеру до змісту контрольних робіт та приділяти таким задачам значну увагу при вивченні тем.
Звертаємо увагу, що відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2012 № 882 «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» загальноосвітні навчальні заклади мають право використовувати в організації навчально-виховного процесу лише навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
Вимоги до перевірки зошитів регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах».
Вимоги щодо обсягу домашніх завдань регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».
Вимоги до ведення класного журналу регламентуються наказом
Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з
ведення класного журналу учнів 5-11 (12) класів ЗНЗ», наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.05.2011 №423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у  загально -освітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» (Класний журнал для V-XI класів (додаток 2, на 29 арк.).
Якщо години варіативної складової відводяться на збільшення годин інваріантної складової, то зазначені години заносяться до класного журналу на сторінку відповідного предмета інваріантної складової.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з математики у 2014-2015 навчальному році здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 №329) та
критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з математики , затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.08.2011
№ 996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчаль- ного плану» (додаток 11 наказу).
Обов’язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної та варіативної складових (курси за вибором, спеціальні курси) робочого навчального плану закладу.
Не підлягають обов’язковому оцінюванню навчальні досягнення учнів з факультативних, групових та індивідуальних занять, які фіксуються в окремому (спеціальному) журналі.
Контроль навчальних досягнень учнів здійснюється у вигляді поточного, тематичного, семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації.
          Формами поточного оцінювання є індивідуальне та фронтальне опитування, тестова форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів, робота з графіками, схемами, діаграмами, виконання учнями різних видів письмових робіт, взаємоконтроль учнів у парах і групах, самоконтроль тощо.  
           Поточне оцінювання учнів з математики проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основою для коригування роботи вчителя на уроці. Наголошуємо, що поточне оцінювання учнів учитель повинен здійснювати обов’язково з відповідними фіксованими записами в журналі.
Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Під час вивчення кожної теми учитель підтримує зворотній зв’язок з учнями через: поточне оцінювання, перевірку виконання домашніх завдань, ведення зошита, проведення 1-2 коротких самостійних робіт (10-15 хвилин), діагностичної самостійної роботи (25-45 хвилин), письмової контрольної роботи (бажано з використанням тестових технологій).
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому слід ураховувати динаміку особистих навчальних досягнень учнів з предмета, важливість теми (тривалість її вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо), але завжди на користь учня. Наприклад, за відсутності однієї тематичної оцінки (учень був неатестований (н/а) з поважної причини) семестровий бал має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок на користь дитини, з урахуванням самостійного засвоєння нею матеріалу попередньої теми, за яку виставлено «н/а».
У структурі викладу теми рекомендуємо підтримувати проведення
уроку узагальнення знань, умінь, навичок та уроку корекції знань, умінь, навичок (після контрольної роботи).
Тематична оцінка виставляється за результатами опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, контрольних робіт) та навчальної активності школярів. У процесі вивчення значних за обсягом тем можливе проведення декількох проміжних тематичних оцінювань.
У класах математичного та фізико-математичного профілів ефективною є
рейтингова система оцінювання, вона не вимагає істотної перебудови навчального процесу, добре поєднується із заняттями в умовах особистісно-зорієнтованого навчання.
При формуванні підсумкової оцінки вчитель має оцінювати реальні
досягнення учня, а не підраховувати його середній бал.
         Переосмислення вимагає як результативність навчання так якість оцінки навчальних досягнень виходячи із звітів Всеукраїнського центру якості освіти за результатами ЗНО-2014.
Забезпеченню високого рівня викладання математики, підвищенню
рівня навчальних досягнень учнів сприяє наявність обладнаного навчального кабінету у відповідності до Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів  (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 14.12.2012 № 1423, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.01.2013 за № 44/22576).
При роботі в кабінеті математики доцільно керуватися інструктивно-методичними матеріалами «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах»
(лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.02.2012 №1/9-72).
З метою вивчення кращого досвіду організації навчально-виховного
процесу і оснащення навчального середовища загальноосвітніх навчальних закладів, активізації та удосконалення діяльності навчальних кабінетів математики  рекомендуємо провести  конкурс на кращий навчальний кабінет математики в навчальних закладах в 2014-2015 навчальному році.
Обдарованих учнів рекомендуємо залучати до участі у:
– ІІ, ІІІ, ІV етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики;
– Всеукраїнському конкурсі-захисту науково-дослідницьких робіт ;
– Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру»;
– Internet-олімпіаді;
– Всеукраїнському турнірі юних математиків імені М.Й. Ядренка ;
- Інших регіональних, вузівських олімпіадах, тощо.
Програми факультативних курсів, гуртків, курсів за вибором розміщені в навчально-методичному посібнику «Збірник програм з математики для допрофільної підготовки та профільного навчання (у двох частинах)» (упор.: Н. С. Прокопенко, О. П. Вашуленко, О. В. Єргіна).
Обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель має право скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно з реальними обставинами може викладати лише факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й зворотний процес, коли факультативний курс може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у календарно-тематичному плануванні до програми курсу за вибором.
У такому випадку скоригована програма має бути погоджена на засіданні методичного об’єднання загальноосвітнього навчального закладу і затверджена керівником цього навчального закладу. У пояснювальній записці до програми обов’язково необхідно зазначити, на основі якої програми курсу за вибором або факультативу (за чиїм авторством), відповідно до якого посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
Методичну роботу з педагогічними кадрами  рекомендуємо спрямувати на:
– підвищення фахової майстерності кожного педагогічного працівника, розвиток творчого потенціалу педагогічних колективів навчальних закладів, досягнення позитивних результатів навчального процесу;
–  організацію науково-методичного супроводу вивчення математики у зв’язку з оновленням змісту математичної освіти;
– формування інноваційної культури вчителя математики;
– удосконалення підготовки та проведення уроків математики з використанням активних форм організації діяльності учнів;
– використання та створення новітніх інформаційних технологій, електронних підручників, програмних засобів навчання;
– активізацію роботи з молодими вчителями математики;
– вивчення та розповсюдження перспективного педагогічного досвіду.
Пропонуємо ширше використовувати Інтернет-ресурси.
Інтернет-ресурси для вчителів математики
http:// www.mon.gov.ua Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
http:// www.teacher.at.ua Методична скарбничка
http://sites.google.com/site/matematika onlajn Математика в школі онлайн
http:// www.matholymp.org.ua Математичний олімпіадний рух
http://www.math.ru Матеріали з математики в Єдиній колекції цифрових освітніх ресурсів
http:// www.bymath.net Вся елементарна математика
http://www.formula.co.ua Математика для школи
http://www.lvtest.org.ua  Підготовка  учнів до ЗНО
http://www.mon.gov.ua/  - Навчальні програми для 5-9 класів
                                                  загальноосвітніх навчальних закладів.    
-         Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти).
-         Навчальні програми для 8-9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивчення окремих предметів. Математика .
-           Навчальні програми для 8-9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивчення окремих предметів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти).
-         Навчальні програми для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів .

http://www.mon.gov.ua/       - Державний стандарт повної загальної середньої  освіти (поступово набирає чинності з 1 вересня 2013) .

http://www.mon.gov.ua/       - Лист Міністерства №1,9-343 від 07.07.2014 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній  школі"       

http://www.mon.gov.ua/ - Структура 2014/2015 навчального року. З рекомендаціями щодо навчальних планів можна ознайомитися у листі Міністерства № 1/9-303 від 11.06.2014 "Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року".
·http://www.mon.gov.ua  Лист Міністерства від 18.04.2014 №1/9-209 "Про використання зошитів з друкованою основою" Наказ Міністерства № 1222 від 21.08.2013 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти" http://www.mon.gov.ua  Лист Міністерства № 1/9-368 від 24.05.2013  "Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах   загально -освітніх навчальних закладів і вивчення  базових дисциплін в основній школі"

http://www.subject.com.ua  МАТЕМАТИКА. Повний повторювальний курс (Конспекти уроків.Опорні конспекти. Підручники PDF . Підручники онлайн. Бібліотека PDF. Словники. Довідник школяра.

Друковані ресурси
1.     «Збірник програм з математики для допрофільної підготовки та профільного навчання; у 2-х част. Ч.ІІ. Профільне навчання» // упор.: Н. С. Прокопенко, О. П. Вашуленко, О. В. Єргіна, – Харків: Ранок, 2011 р., та розміщеними на сайті Міністерства освіти і науки України.
2.     «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5–12 класи» (Київ: Перун, 2005 р.), та в науково-методичному журналі «Математика в школі» (2006 р., №2).
3.     Програми для 8-9 класів із поглибленим вивченням математики, видрукувані в Інформаційному збірнику МОН (2008 р., №16), науково-методичному журналі «Математика в школі», «Математичній газеті» (2008 р., №6) та розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України  
4.     Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»
5.     «Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. Інформатика. 5-9 класи» (Київ, Освіта, 2013 р.), науково-методичному журналі «Математика в сучасній школі» (2012 р., №10) та на сайті Міністерства освіти і науки України.
6.     Журнал «Математика в школі»
7.     Журнал «Математика в сучасній школі»
8.     Журнал«Математика в рідній школі»
9.     Журнал «Математика в школах України»

10.        Газета «Математика»

Немає коментарів:

Дописати коментар